Justine dompelt zich onder in de wereld van de vis

Veel TNS meiden lopen stage bij een fashion brand of tijdschrift, maar derdejaars studente Justine Bot heeft gekozen voor visbedrijf Fish Tales. ‘Geen voor de hand liggende keuze maar bij deze kleine, duurzame onderneming kan ik mijn eigen visie inbrengen’. Wat leert zij in de praktijk en wat doet Justine eigenlijk als marketing studente bij een visbedrijf?  

Justine had toen ze moest beginnen met het zoeken naar een stage nog geen idee bij welk bedrijf zij ervaring op wilde doen. Via de website Stageplaza ging zij op zoek naar interessante bedrijven die haar aan zouden spreken. ‘ Ik zag Fish Tales al een paar keer voorbij komen maar ik dacht nee dat is niets voor mij. Maar het bleef toch in mijn hoofd hangen en vervolgens ben ik onderzoek gaan doen. Dit bedrijf bleek de perfecte match voor mij.’ Fish Tales verkoopt vis aan onder anderen de Albert Heijn en Bagels & Beans. Over waarom Fish Tales als stagebedrijf het uiteindelijk is geworden voor Justine, is zij duidelijk: ‘bij deze onderneming kan ik allerlei verschillende werkzaamheden verrichten en uitgebreide kennis opdoen. Ook is het een jong, klein, groeiend en duurzaam bedrijf.’ Allemaal eisen die Justine zocht als stageplek en gelukkig ook gevonden heeft.
Manusje van alles
De werkzaamheden van Justine bij Fish Tales zijn heel divers. Van social media posts bedenken tot concurrenten analyseren: ze doet het allemaal. ‘Ik plan social media posts in en ik onderhoud de website. Ook ga ik Pinterest opstarten voor het bedrijf. Dit staat namelijk momenteel nog op een laag pitje. ’ Ook heeft de stage bij dit visbedrijf een creatieve kant. ‘Er zijn regelmatig content shoots waarbij er gekookt wordt en er foto’s van gemaakt worden. Mijn taak is de foto’s aan te kleden, zodat het er voor de consument aantrekkelijk uitziet. Erg leuk om te doen.’ Voordat Justine haar stage begon heeft zij een leerdoel voor zichzelf opgesteld. ‘Ik wil erachter komen wat ik wel en niet leuk vind. De manier waarop ik dat uitvindt is door allerlei verschillende werkzaamheden te doen binnen dit bedrijf. Een soort manusje van alles.’
Blikje tonijn
Op de vraag of de marketing bij een visbedrijf anders is dan bij bijvoorbeeld een fashion brand, moest Justine even nadenken. ‘Aan de ene kant is de marketing volgens mij wel degelijk hetzelfde. Beide werken met aanbiedingen, partners en ze moeten naamsbekendheid krijgen.’ Maar er zitten toch wel degelijk verschillen tussen. ‘Bij fashion verkoop je toch echt een specifiek product wat voor langere tijd meegaat. Terwijl Fish Tales producten levert die in de supermarkt liggen en waar mensen minder waarde aan hechten. Het maakt voor veel mensen niet uit van welk merk ze een blikje tonijn kopen. Dat is dus wel degelijk anders en hier moet je je strategie op aanpassen.’
Kennis toepassen
Wanneer je als student op stage gaat, breng je natuurlijk de opgedane kennis uit de eerste twee jaar van je studie in de
 praktijk. ‘Ik merk nu dat ik zo veel heb gehad aan het vak marketing. Ik dacht altijd ‘het zal wel’ maar die kennis komt in de praktijk heel goed van pas! Zoals bijvoorbeeld concurrentieanalyses maken. Dit pas ik nu toe bij Fish Tales.’ Als je op stage gaat wil je natuurlijk nieuwe dingen leren. ‘Wat ik vooral heb geleerd is goed dingen leren inplannen. Maar ook niet bang zijn om vooral een keer nee te zeggen als het je te druk wordt. Ook heb ik geleerd hoe bepaalde programma’s werken waar je websites mee maakt, hoe de social media wereld precies in elkaar zit en dingen vooral in de praktijk brengen.’
Van elkaar leren
Door de huidige corona situatie volgt Justine haar stage momenteel vanuit huis. ‘In het begin vond ik het heel moeilijk. Maar ik heb uiteindelijk geleerd hoe ik me ook thuis goed kan concentreren. Deze week ben ik bijvoorbeeld samen met een vriendin gaan werken. Je ziet elkaar bezig zijn, dus dan heb je zelf ook meer concentratie. Soms moet ik wel naar het bedrijf, voor bijvoorbeeld content shoots. Dit zorgt voor afwisseling en maakt het thuiswerken alweer minder erg.’ Justine krijgt binnen Fish Tales veel vrijheid als stagiair. ‘In het begin kreeg ik vooral opdrachten. Maar doordat ik heb aangegeven dat ik meer uitdaging wil, mag ik nu zelf ook dingen aanpakken.’ Ook vertelt Justine dat zij vooral veel leert van de andere stagiairs binnen het bedrijf. ‘Er zijn nog 3 andere stagiairs. De ene is verantwoordelijk voor alle kookvideo’s op Youtube. De andere maakt ontwerpen en de derde stagiair is verantwoordelijk voor de logistiek. Soms werken we met elkaar samen, dit is niet alleen leuk maar we leren ook weer van elkaar.’
Advies
Door deze stage weet Justine inmiddels dat zij later niet in zo’n soort bedrijf wil werken. ‘De voedselindustrie is leuk voor een stage maar past verder niet echt bij me. Ik zie mezelf eerder in een
adviesfunctie. Dus bijvoorbeeld advies geven over hoe een bepaald bedrijf beter in de markt kan staan. Ik wist voorheen dat hier mijn interesse al lag. Door deze huidige stage ben ik er achter gekomen dat ik bijvoorbeeld het onderdeel social media van marketing, niet heel interessant vind.’ Dit maakt de stage bij Fish Tales voor Justine zeker niet minder nuttig. Ze is er namelijk achter gekomen dat zij dit later niet wil doen. Een tip die Justine als laatste aan huidige tweedejaars studenten wil meegeven die nog een stage moeten gaan kiezen luidt als volgt. ‘Verdiep je vooral goed in wat je wil. En sta ook open voor iedere stage. Wie had ooit gedacht dat ik bij een visbedrijf stage zou gaan lopen. Inmiddels loop ik hier stage en weet ik dat het hartstikke leuk is en past het toch wel bij me. Ook dacht ik in mijn tweede jaar van ‘oh die stage komt wel’, maar de tijd gaat sneller dan je denkt dus ik zou op tijd beginnen met zoeken.’

Door: Estelle De Boeck
Dat klinkt goed!
Benieuwd naar onze andere docenten? Ambieer jij een carrière rondom marketing en communicatie? Wil je graag alles leren over ondernemen? Meld je nu aan voor de volgende open dag en ontdek wat The New School jouw te bieden heeft.