Het is een drukke periode op The New School, zo vlak voor de vakantie is het rustig op de gangen en vol in de lokalen. Roel heeft het maar druk met lesgeven; ooit begon hij met het vak bedrijfscommunicatie, daarna heeft hij ook de vakken projectmanagement, marketingcommunicatie, online marketing op zich genomen en het vak innovatie door waardecreatie gecreëerd met Ayman van Bregt (ook docent op TNS), met wie hij sinds twee jaar ook nog de capita selecta innovatie, spark the idea en commercieel denken en handelen verzorgt. Een vol pakket dus.
Roel: “Ik ben 15 jaar ondernemer geweest en ik wilde vier jaar geleden mijn ervaring gaan delen in het onderwijs en dan bij voorkeur in het hbo.” Roel heeft via Ayman kennisgemaakt met de school: “Inmiddels ben ik manusje van alles. Ik begeleid projecten, stagiaires en afstudeerders, maar geef ook een heleboel vakken op gebied van communicatie, innovatie en commercieel.”
Roel heeft hiervoor zelf een hele reeks aan studies gedaan: “Ik ben ooit begonnen op de mavo, daarna naar de Horecavakschool gegaan, vervolgens naar de Middelbare Hotelschool en ook nog hbo Voorlichting-communicatie. Tenslotte heb ik een master in Implementation and Change Management gedaan. Zeker een mooi rijtje.” Door deze studies kan hij ook duidelijk lesgeven: “De enige constante in jullie vakgebied is de verandering, dus daar bereiden wij als docent jullie op voor. Op TNS kunnen we snel schakelen en inspelen op actualiteit.”
Dat hij lesgeeft op TNS is niet niks, want Roel komt wekelijks vanuit Rotterdam gereden. Ondanks de afstand heeft hij er zeker plezier in: “TNS-studenten zijn leuk, ze hebben een mening, zijn over het algemeen heel nieuwsgierig en staan open voor een gesprek en discussie.” Hier laat hij het niet bij: “De school is uniek door de sfeer, de kleine klassen en opleiding, de ‘bildung’ als basis en de toegankelijke docenten.”
Volgens de meeste studenten staat Roel bekend als ‘de directe docent die wel van een grapje op zijn tijd houdt en betrokken is bij de leerling’. Lachend zegt hij dat hij zichzelf ook wel een beetje zo ziet: “Dat is leuk om te horen. Ja, ik ben direct, altijd, dat is geen ‘docentenhouding’. Soms val ik in mijn eigen valkuil en ben ik wellicht te direct. Betrokken? Jazeker, ik vind dat ieder mens uniek is, zo ook jullie als studenten. Dat ik een klein stukje met jullie mag meereizen in jullie ontwikkeling maakt mij blij. Ik ben trots als ik een student in het eerste jaar heb zien binnenkomen en vier jaar (of iets langer) later mag toespreken op een diploma-uitreiking.”
Dat Roel betrokken is op school weten de studenten als geen ander. “Ik vind het tweedejaarsproject The Perfect Fit en het eerstejaars Maatschappelijke Doelen Project echt super, daarmee leggen we de connectie tussen theorie en praktijk EN de ontwikkeling van jou als student. We brengen daar verschillende vakken bij elkaar. De capita selecta in jaar vier vind ik geweldig om te doen, daar bieden we inhoud die jullie als studenten hebben gemist in de eerste 3,5 jaar.”
Ook docenten maken wel eens foutjes, maar van één fout uit het verleden heeft Roel toch wel het meeste geleerd: “Ik maak elke dag fouten, ik probeer daarvan te leren. Mijn grootste fout toen ik begon op TNS was dat ik harder werkte dan mijn studenten. Ik vond dus dat ik alles moest weten en moest doen. Dat is niet hoe ik wil werken, maar dat deed ik wel. Nu is mijn les meer een workshop, althans dat is wel de bedoeling!” Maar niet alleen docenten maken fouten, want ook studenten hebben een hoop te leren. Volgens Roel gaat het dan voornamelijk om plannen: “Plannen kunnen veel studenten niet (daar hebben docenten soms ook last van). Maar ook de lusten van de stad en de lasten van de studie combineren is soms lastig. Veel studenten vragen niet om hulp; dat is het eerste dat je bij mij moet leren: vraag om hulp. Dit is geen teken van zwakte maar van kracht.”
Volgens Roel uit de combinatie marketing, communicatie en creativiteit zich voornamelijk in het individualisme: “Onze studenten kiezen hun eigen pad (specialisatie) maar hebben een heel stevige basis. Ze kennen zichzelf, ze kennen hun talenten en zijn voorbereid op verandering.”
Roel: “Ik ben 15 jaar ondernemer geweest en ik wilde vier jaar geleden mijn ervaring gaan delen in het onderwijs en dan bij voorkeur in het hbo.” Roel heeft via Ayman kennisgemaakt met de school: “Inmiddels ben ik manusje van alles. Ik begeleid projecten, stagiaires en afstudeerders, maar geef ook een heleboel vakken op gebied van communicatie, innovatie en commercieel.”
Roel heeft hiervoor zelf een hele reeks aan studies gedaan: “Ik ben ooit begonnen op de mavo, daarna naar de Horecavakschool gegaan, vervolgens naar de Middelbare Hotelschool en ook nog hbo Voorlichting-communicatie. Tenslotte heb ik een master in Implementation and Change Management gedaan. Zeker een mooi rijtje.” Door deze studies kan hij ook duidelijk lesgeven: “De enige constante in jullie vakgebied is de verandering, dus daar bereiden wij als docent jullie op voor. Op TNS kunnen we snel schakelen en inspelen op actualiteit.”
Dat hij lesgeeft op TNS is niet niks, want Roel komt wekelijks vanuit Rotterdam gereden. Ondanks de afstand heeft hij er zeker plezier in: “TNS-studenten zijn leuk, ze hebben een mening, zijn over het algemeen heel nieuwsgierig en staan open voor een gesprek en discussie.” Hier laat hij het niet bij: “De school is uniek door de sfeer, de kleine klassen en opleiding, de ‘bildung’ als basis en de toegankelijke docenten.”
Volgens de meeste studenten staat Roel bekend als ‘de directe docent die wel van een grapje op zijn tijd houdt en betrokken is bij de leerling’. Lachend zegt hij dat hij zichzelf ook wel een beetje zo ziet: “Dat is leuk om te horen. Ja, ik ben direct, altijd, dat is geen ‘docentenhouding’. Soms val ik in mijn eigen valkuil en ben ik wellicht te direct. Betrokken? Jazeker, ik vind dat ieder mens uniek is, zo ook jullie als studenten. Dat ik een klein stukje met jullie mag meereizen in jullie ontwikkeling maakt mij blij. Ik ben trots als ik een student in het eerste jaar heb zien binnenkomen en vier jaar (of iets langer) later mag toespreken op een diploma-uitreiking.”
Dat Roel betrokken is op school weten de studenten als geen ander. “Ik vind het tweedejaarsproject The Perfect Fit en het eerstejaars Maatschappelijke Doelen Project echt super, daarmee leggen we de connectie tussen theorie en praktijk EN de ontwikkeling van jou als student. We brengen daar verschillende vakken bij elkaar. De capita selecta in jaar vier vind ik geweldig om te doen, daar bieden we inhoud die jullie als studenten hebben gemist in de eerste 3,5 jaar.”
Ook docenten maken wel eens foutjes, maar van één fout uit het verleden heeft Roel toch wel het meeste geleerd: “Ik maak elke dag fouten, ik probeer daarvan te leren. Mijn grootste fout toen ik begon op TNS was dat ik harder werkte dan mijn studenten. Ik vond dus dat ik alles moest weten en moest doen. Dat is niet hoe ik wil werken, maar dat deed ik wel. Nu is mijn les meer een workshop, althans dat is wel de bedoeling!” Maar niet alleen docenten maken fouten, want ook studenten hebben een hoop te leren. Volgens Roel gaat het dan voornamelijk om plannen: “Plannen kunnen veel studenten niet (daar hebben docenten soms ook last van). Maar ook de lusten van de stad en de lasten van de studie combineren is soms lastig. Veel studenten vragen niet om hulp; dat is het eerste dat je bij mij moet leren: vraag om hulp. Dit is geen teken van zwakte maar van kracht.”
Volgens Roel uit de combinatie marketing, communicatie en creativiteit zich voornamelijk in het individualisme: “Onze studenten kiezen hun eigen pad (specialisatie) maar hebben een heel stevige basis. Ze kennen zichzelf, ze kennen hun talenten en zijn voorbereid op verandering.”